• Święty Tomasz Apostoł
  • Autor nieznany
  • XIX wiek
  • Malarstwo ludowe
  • olej na płótnie
  • 81
  • 63,5 cm x 38,5 cm

Święty Tomasz Apostoł

Autor nieznany, XIX wiek, warsztat nieznany

Obraz przedstawia św. Tomasza Apostoła. Przedstawienie św. Tomasza odbiega od najpopularniejszego tematu: „niewiernego Tomasza”. Widzimy tu starszego mężczyznę, siedzącego na fundamentach jakiejś budowli. Na to, że jest to święty mogą wskazywać zarówno dwa anioły jak i delikatna aureola nad głową. Tym co jednoznacznie identyfikuje świętego jest trzymana w prawej ręce kątownica zwana również węgielnicą. Obraz nawiązuje do dalszej historii św. Tomasza, który według licznych apokryfów ewangelizował tereny Królestwa Partów w dzisiejszym Iranie oraz Indie. Apokryf „Dzieje Tomasza” opisuje podróż św. Tomasza do Indii w roli architekta na zaproszenie tamtejszego króla Gondafora. Zamiast jednak budować pałac królewski, św. Tomasz głosił Ewangelię, a pieniądze przeznaczone na budowę pałacu wydawał na ubogich. Na skutek jego nauk i cudów nawrócił się król i jego rodzina. Stąd atrybutem św. Tomasza została wspomniana kątownica, a święty jest patronem między innymi architektów, budowniczych i geodetów. Jest również bardzo ważną postacią dla katolickich Indii, gdzie jest czczony jako Apostoł Indii. W Indiach przez 6 lat miał założyć siedem świątyń, powstał również kościół malabarski, którego członkowie zwą się chrześcijanami św. Tomasza. Najgłośniejsze sanktuarium jego imienia znajduje się właśnie w Indiach na przedmieściach Madrasu i nazywa się „Calamina” lub „Góra św. Tomasza”. Tam około 67 r. miały miejsce prześladowania hinduskich chrześcijan i tam umarł św. Tomasz. Jego szczątki zabrano z Indii do Europy w III w.