Jest to typowe przedstawienie wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej z koronami papieża Klemensa XI. Oryginalny obraz z „grzebykowaniem” tła został zmodyfikowany o dodatkowe naklejane papierowe aplikacje takie jak: aniołki, gwiazdki, ornamenty w górnych narożnikach, obwódkę obrazu i kwiatowe „passe partout”. Relatywnie droga rama oraz oszklenie obrazu mogą wskazywać na „bamberski” rodowód wtórnych zdobień. Wycinane zdobienia są charakterystyczne dla kultury wielkopolskich Bambrów (obrazy nr. 61 i 62). W tym sensie jest to niezwykle ciekawy obiekt etnograficzny.
Matka Boska Częstochowska, zwana Czarną Madonną jest bez wątpienia najbardziej znanym polskim świętym obrazem. Od ponad 600 lat towarzyszy nam na Jasnej Górze w najważniejszych momentach historii Polski. Obraz Matki Bożej Częstochowskiej namalowany jest w typie ikonograficznym zwanym Hodegetrią. Jest to jedno z najstarszych wyobrażeń Maryi z Jezusem. Słowo „hodegetria” tłumaczone jest jako: Przewodniczka, Wskazująca Drogę. Tą drogą jest oczywiście Jezus Chrystus a celem zbawienie. Matka Boska przedstawiona jest w półpostaci, poważna i dostojna. Prawą ręką wskazuje na Syna. Chrystus, choć jest dzieckiem, nie jest przedstawiony jako budzące tkliwość niemowlę ale jako młodzieniec – Emmanuel – uobecnienie Boga. Chrystus prawą rękę unosi w geście błogosławieństwa. W lewej ręce trzyma zamkniętą księgę – ewangeliarz. Jest to ważny symbol podkreślający, że Chrystus przynosi nowe prawo – ewangelię.