Obraz był w przeszłości chorągwią procesyjną i prezentuje oryginalne stylistycznie przedstawienie Piety. Na jednym obrazie mamy rzadkie umieszczenie symbolu boleści Matki Boskiej oraz typowej ikonograficznie Piety. Postacie malowane są z zachwianiem proporcji budowy ciała. Po bokach obrazu upięte zasłony podkreślają osobisty, kameralny i pełen smutku nastrój obrazu. Matka Boska Bolesna przedstawiona jest w tym wypadku z jednym mieczem wbitym w serce symbolizującym Siedem Boleści Maryi.
Pieta jest przedstawieniem o charakterze mariologicznym akcentujący współ-mękę Maryi. U źródeł przedstawień Piety leżał średniowieczny teatr pasyjny i odgrywane w średniowieczu misteria. Wizerunek należy do tak zwanego typu „Piety corpusculum”, mającej wyraźny charakter mistyczny i ekspresyjny. W „Piecie corpusculum” ciało Chrystusa ma wielkość dziecka, wyglądając równocześnie na dorosłego. Treścią tej piety jest więc wspomnienie Matki, która spoglądając na zmarłego Syna, ma w pamięci jego dziecięctwo.
Z czasem pieta z obrazu bólu Matki po utracie Syna stała się uniwersalnym symbolem cierpienia człowieka opłakującego bliską osobę.